Emotions and communication: an analytical approach to political participation in the plebiscite for peace

Emociones y comunicación: una aproximación analítica a la participación política en el plebiscito por la paz

Main Article Content

Oscar Iván Londoño Pardo Centro de Estudios en Democracia y Asuntos Electorales – CEDAE
Abstract

This article raises the possibility of integrating emotions from campaign communication into the equation to explain the phenomenon of political participation during the plebiscite for peace, understood as a complex and multi- causal process. Anger, aversion and hatred, being emotions that promote political participation to a greater extent, favored the vote for “No” thanks to their centrality in the communication strategy of their promoters. The anxiety, fear and mistrust associated with uncertainty, which were promoted in the speeches of the “Yes” and “No” campaigns can contribute to the explanation of abstention. On the other hand, confidence and enthusiasm were present in the messages addressed to voters in favor of “Yes”, with a lesser capacity to mobilize in the face of some emotions of negative valence.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abello, A. E. (2018). El odio como discurso político y su impacto en la construcción de paz: el caso del plebiscito por la paz. Universidad de los Andes.

Abelson, R. P., Kinder, D. R., Peters, M. D., & Fiske, S. T. (1982). Affective and semantic components in political person perception. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 619–630.

Athanasiou, A., Hantzaroula, P., & Yannakopoulos, K. (2008). Towards a new epistemology: The “affective turn”. Historein, 8, 5–16. https://doi.org/10.12681/historein.33

Barbalet, J. (2002). Introduction: Why emotions are crucial. Sociological Review, 50(S2), 1–9. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2002.tb03588.x

Basset, Y. (2018). Claves del rechazo del plebiscito para la paz en Colombia. Estudios Políticos (Universidad de Antioquia), 52, 241–265.

Botero, S. (2017). El plebiscito y los desafíos políticos de consolidar la paz negociada en Colombia. Revista de Ciencia Politica, 37(2), 369–388. https://doi.org/10.4067/s0718-090x2017000200369

Brader, T. (2005). Striking a responsive chord: How political ads motivate and persuade voters by appealing to emotions. American Journal of Political Science, 49, 388–405.

Brader, T. (2006). Campaigning for hearts and minds: How emotional appeals in political ads work. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Herder Editorial.

Cardona Zuleta, L. M., & Londoño Álvarez, C. A. (2018). La retórica del miedo como estrategia política. El plebiscito por la paz en Colombia. Forum.

Revista Departamento de Ciencia Política, (14), 43-68. https://doi.org/10.15446/frdcp.n14.69614

Corduneanu, V. I., Muñiz, C., & Echeverría, M. (2019). Emociones en contexto electoral y atención a política en medios: ¿Inteligencia afectiva o evaluación cognitiva?Perspectivas de la Comunicación, 12(2), 57–87.

Damasio, A. (1999). El Error de Descartes. La razón de las emociones (3a ed.). Editorial Andres Bello.

Goldstein, K., & Freedman, P. (2002). Campaign advertising and voter turnout: New evidence for a stimulation effect. Journal of Politics, 64, 721–740.

Groenendyk, E. (2011). Current emotion research in political science: How emotions help democracy overcome its collective action problem. Emotion Review, 3(4), 455–463. https://doi.org/10.1177/1754073911410746

Marcus, G. (2000). Emotions in politics. Annual Review of Political Science, 3, 221–250.

Marcus, G., Neuman, W. R., & MacKuen, M. (2000). Affective Intelligence and Political Judgment. University of Chicago Press.

Noticiascaracol.com. (20 de septiembre de 2016). Encuesta Gallup sobre el

plebiscito: 67,6% por el sí y 32,4% por el no. Noticias Caracol. https://noticias.caracoltv.com/colombia/encuesta-gallup-sobre-el-plebiscito67-6-por-el-si-y-32-4-por-el-no

Nussbaum, M. C. (2014). Las emociones políticas ¿Por qué el amor es importante para la justicia? (1a ed.). Paidós.

Registraduría Nacional del Estado Civil. (s.f.). Plebiscito 2 de octubre de 2016. https://elecciones.registraduria.gov.co/pre_plebis_2016/99PL/DPLZZZZZZZZZZZZZZZZZ_L1.htm

Ruano, L. E., & Muñoz, L. V. (2019). Plebiscito por la paz en Colombia: un análisis desde las emociones en sus resultados políticos. Ámbitos. Revista

Internacional de Comunicación, 44, 110–126. https://doi.org/10.12795/ambitos.2019.i44.07

Schemer, C. (2014). Emotional effects in political communication. Political

Communication. https://doi.org/10.1515/9783110238174.569

Tabares-Ochoa, C. M. (2019). Emociones Polítcas: confianza, esperanza y miedo en la discursividad pública del proceso de paz en Colombia (20122016). Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 30, 47–59. http://www.relaces.com.ar/index.php/relaces/article/viewArticle/609

Valencia-Tello, D. C. (2017). Las emociones en el proceso de paz colombiano. Revista da Faculdade de Direito - UFPR, 62(1), 231–254. http://dx.doi.org/10.5380/rfdufpr.v62i1.50782

Valentino, N. A., Brader, T., Groenendyk, E. W., Gregorowicz, K., & Hutchings, V.L. (2011). Election night’s alright for fighting: The role of emotions in political participation. Journal of Politics, 73(1), 156–170. https://doi.org/10.1017/S0022381610000939

Vélez, J. C. (4 de octubre de 2016). El No ha sido la campaña más barata y más efectiva de la historia. Diario La República. https://www.asuntoslegales.com.co/actualidad/el-no-ha-sido-la-campana-mas-barata-y-masefectiva-de-la-historia-2427891

Weber, C. (2013). Emotions, Campaigns, and Political Participation. Political Research Quarterly, 66(2), 414–428. https://doi.org/10.1177/1065912912449697

OJS System - Metabiblioteca |